Svamparnas underjordiska kommunikation


Den här veckan har det blivit inte en men två nya spellistor! Jag har varit ensam hemma och jobbat ganska intensivt med avhandlingen. Två saker fungerar väldigt bra som avkoppling när hjärnan har ägnat timmar åt att grubbla över teoretiska resonemang och textdispositioner. En är att jogga, vilket jag har börjat med (igen) i slutet av sommaren. Att göra något så konkret som att bara ta steg efter steg och känna efter hur mycket man orkar just idag är en bra övergång från arbete till ledig tid. Brukar också lyssna på någon rolig podd under rundorna som emellanåt kan göra att jag nästan glömmer att jag joggar. 

Den andra utmärkta avkopplingsformen är att sätta ihop en spellista; få lyssna på låtar och känna sig fram vilka som passar i förhållande varandra och bildar en helhet som är något annat än låtarnas uttryck var för sig. Veckans andra lista är, som flera av de tidigare, höstrelaterad. Jag längtar efter att få gå i skogen och leta efter svamp. I väntan på att det ska bli verklighet använde jag svampar som inspiration för en stämning att fånga i spellisteform.

LYSSNA >>

Kommentarer