Från The Beach Boys till Budd: väntlista för december


Två saker gäller för musik som jag vill lyssna till i juletid. 

1. Om den är s.k. julmusik behöver det vara låtar som inte tjatats ihjäl, eller rättare sagt låtversioner som inte tjatats ihjäl. Många jullåtar existerar ju i många tolkningar så det finns alltid möjligheter att hitta en ännu onött version. 

2. En julspellista bör inte uteslutande bestå av uttalade jullåtar men ska gärna blandas med annat, men detta andra får gärna ha en klang som passar säsongen. Ibland hör jag en låt och tänker att det är något juligt över den, kanske i harmonierna. Har någon analyserat vilka harmonier som ofta används i julmusik? För visst finns det melodier och ackordföljder och vissa instrument (utöver bjällror) som är vanliga i just julmusik? 

Försökte mig på att sätta samman en lista för advent enligt ovan nämnda principer, med andra ord en blandning av bättre begagnade jullåtar och andra låtar som jag tycker passar att lyssna på medan vi närmar oss julen. Dela gärna en länk till din favoritjullista i en kommentar, om du har en sådan favorit.

LYSSNA >>

Kommentarer

  1. Detta är min jullista som jag inte gett något fantasifullt namn. Som synes är det en salig blandning mellan högt och lågt, modernt och klassiskt, heligt och profant - precis som julen ska vara! https://open.spotify.com/playlist/6h7wPUpNezuOAFnVA4bUSL?si=6wnV00AnTP-rmDIhJaVpUA

    SvaraRadera

Skicka en kommentar