Safe office scent [191117]


Jag gillar att läsa beskrivningar av parfymdofter. Vet inte riktigt vad det är men jag kan sitta långa stunder ibland och läsa hur olika personer översätter en viss doft till text. Var och en beskriver en och samma parfym utifrån sina individuella upplevelser och referenser, så beskrivningarna kan bli ett slags personliga små berättelser. Det var i ett kommentarsfält på någon parfymsida jag såg begreppet 
safe office scent. Jag antar att det är ett vedertaget uttryck i parfymkretsar, men jag tror inte jag hade stött på det förut. Det passade bra för spellistan jag knåpade ihop, en lista som jag ville skulle vara kompatibel att spela medan jag jobbar. 

Det varierar om det funkar att jobba till musik eller ej. Ibland lyckas musiken liksom skapa en osynlig bubbla att vara fokuserad i och då brukar jag nog ofta glömma bort att det ens är musik igång. Andra tillfällen försöker jag att ha musik igång men blir tvungen att stänga av när jag märker att jag får mota bort musiken från mitt fokus. Liksom med den kontorskompatibla parfymen behöver jobbmusiken balansera på rätt uppmärksamhetsnivå där den inte stör koncentrationen, utan snarare förstärker den och i bästa fall skapar en stämning i en önskad riktning. Vilken känsla vill jag ska finnas med som ett grundackord i det jag sysslar med? En sådan känsla som jag försökt fånga genom låtval är t.ex. förundran. Musik som jag upplever som harmonisk men med en ton av ovisshet. 

Medan en safe office scent bör vara oförarglig nog att bära i närheten av andra människor är jobbmusik inget jag spelar i andras närvaro. Den behöver i stället vara "safe" enbart i förhållande till min koncentration inför den aktuella arbetsuppgiften. Kanske blev just den här spellistan lite för yvig för att kunna pågå så där på ett nästan omedvetet plan... Och framförallt, den är gjord med ett specifikt slags arbete i åtanke, ett som mestadels handlar om skrivande och läsande, och därmed kanske oduglig för arbete av en helt annan karaktär. Vad som är "safe" är förstås en fråga om både smak och situation. 

Berätta gärna om musiken som fungerar i ditt arbete.

LYSSNA >>

Kommentarer