Vi leker att det blir höst (bloggpremiär!)

 


Kort intro, sen kör vi bara igång. Förra hösten kom jag plötsligt på att man kan göra spellistor med musik. Jag hade glömt att den sysslan finns, om man vill. Tanken slog mig när jag var på en konsert med Moondog-musik på Rönnells antikvariat. Associationerna som dök upp när jag hörde musiken gjorde mig sugen på att samla dessa associativa trådar till en liten helhet. Så någon dag efter den där konserten började jag pyssla med den första spellistan. Så roligt! Och svårt, jag blev snart påmind om tiden jag kunde ägna åt att spela in blandband förr (en aktivitet som upphörde någon gång runt 2003). Trots att dagens teknik gör hantverket betydligt smidigare kräver själva blandandet ändå detsamma som förut: känslan att det funkar ihop. Sedan gjorde jag några till listor i rask takt under hösten, tills jag av någon anledning kom av mig. Men så igår hade en ny idé till lista dykt upp, det började med en enda låt som jag råkade höra i ett radioprogram. Jag hälsade min sambo att det inte skulle dröja någon längre stund innan jag också skulle runda av kvällen, borsta tänderna och gå och lägga mig. Sedan gick timmarna fort, fort. Lyssnade igenom den färska spellistan till frukost och funderade ut en titel. Den blir den första inläggsrubriken här på bloggen. Just det, jag skapade en blogg också, för jag tänkte att de här listorna som blir till då och då kunde ha en egen plats där jag förutom själva listlänkarna kan berätta något om tankarna bakom respektive lista, om det finns några särskilda tankar alltså. Mer handlar det nog om en känsla eller stämning eller något. Hur som helst, välkommen att lyssna till och läsa det som dyker upp här!


VI LEKER ATT DET BLIR HÖST

Den nyaste spellistan började som sagt med att jag hörde en låt på radio. Låten heter Adimiz Miskindir Bizim och spelades i en repris av programmet Jukeboxen i P4 från 2016 där Magnus Carlson hade bjudit in Goran Kajfes. Låten stämde på något sätt med en känsla som jag skulle vilja ha med mig när jag går från sommar till höst. Och den känslan ville jag bygga vidare på i spellistan. Det finns som vanligt ett vemod i att vara tvungen att lämna sommaren bakom sig, sommaren som alltid gått så fort. Men jag försöker att lägga märke till de saker som jag gillar hos den här övergångstiden mellan sommar och höst. Jag vet inte om jag ska precisera mer konkret vad jag tänker på eller bara låta den som lyssnar till spellistan göra sina egna associationer. När listan var färdig upptäckte jag i alla fall en delvis oavsiktlig röd tråd. Jag visste redan när jag satte igång att flöjten spelade en viktig roll i den där känslan, men att det skulle bli så pass mycket flöjter i listan... Så kan det gå. 

LYSSNA >>

Jag ska fila på själva bloggutförandet framöver, lägga till lite länkar, någon kort upplysning om mig kanske. Men jag börjar med den här första spellistan. De tidigare spellistorna finns redan tillgängliga på spotify, men jag ska publicera dem här också. Lite oordning med nytt och gammalt blir det alltså här nu i början. Jag tror inte att jag ska försöka hålla ett bestämt uppdateringstempo på bloggen eftersom spellistorna uppstår oförutsett. Vill man få en notis om nya inlägg finns en prenumerationsfunktion överst på sidan. Kul förresten att du hittade hit, hur det nu gick till! En blogg är lite som en egen ö, kanske får jag kasta ut några hängbroar till andra ställen på nätet så att ev. nätflanörer kan kliva i land. 

Kommentarer